سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برادرانِ راستین در میان مردم، از ثروتی که شخص از آن برخوردار شود و به ارث گذارد، بهترند . [امام علی علیه السلام]

مناظره قسمت سوم
نویسنده : مهــــــدی
تاریخ : 91/8/12:: 12:41 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم


ادامه از  قبل...


سلف امیه[وهابی]:

البته اگر حیات برزخی در میان باشد ممکن است بگوییم حق با توست ولی جناب بن شریح فتوا داده است که مردگان نمی شنوند. در این صورت لازم نیست ما مستقیماً به قرآن و سنت مراجعه کنیم. برای این که فتوای ایشان واجب الاطاعه است و ایشان بی خودی فتوا نمی دهند. بنابراین طبق فرموده بزرگان ما، شفاعت چون فقط فعل خداست، درخواست آن از اولیای خدا لغو و بیهوده است.


علی عبدالله [شیعه اثنی عشری]:

اولاً امور اعتقادی تقلیدی نیست بلکه فهمیدنی است و با فتوا نمی توان ایجاد اعتقاد کرد.  ثانیاً: بر فرض اینکه بپذیریم که شفاعت خواستن از غیر خدا لغو و بیهوده است، این چه ربطی به شرک دارد؟ مگر هر کار لغوی شرک است؟ در این صورت باید هر گناه بزرگ و کوچک ما شرک باشد و توبه چنین مشرکی هم از نظر شما پذیرفته نیست.

شما معیار شرک و توحید را گم کرده اید؛ ولی از نظر ما وجود اذن خدا و یا فقدان آن است که معیار شرک می گردد و فرق شفاعت خواهی مشرک با شفاعت خواهی موحد آن است که اولی شفیع را مستقل و بدون اذن خدا مؤثر می داند، ولی موحد آن را به «اذن الله » مؤثر می داند. حتی سجده کردن برای غیرخدا در صورتی شرک است که بدون اذن خدا باشد، اما اگر به اذن الله باشد عین توحید است، همان طور که سجده فرشتگان برای آدم علیه السلام توحید ناب بود و لابد درجه توحیدی ابلیس خیلی بالا بود که سجده نکرد تا مبادا به قول شما مبتلا به شرک گردد.

نمونه دیگر آنکه ، تبرک جستن به سنگ و چوب از شئونات شرک است ولی وقتی به «اذن الله» شد از مستحبات حج می گردد که حجر الاسود را می بوسیم و به آن تبرک می جوئیم.

اگر شما کمی ذوق قرآنی داشته باشید، مسئله حل است وقتی قرآن شفاعت با اذن را تأیید می کند معلوم می شود که در مقابل آن شفاعت بی اذن هم مطرح است و آنچه ممنوع و شرک تلقی شده اعتقاد به شفاعت بی اذن است. زیرا آن نوعی مقابله با اراده و تدبیر خدا و اعتقاد به آشفتگی اداره قیامت و حکمیت خداوند است.


دکتر عبدالصمد [شافعی]:

با توجه به مطالعاتی که از چهار مذهب اصلی داشته ام، و موضوع شفاعت را هم قبول دارم. به نظر می رسد آنچه جناب علی عبدالله در این یک مورد می گوید مطابق قرآن است. می فرماید:

 « وَ لا یَشفَعُونَ اِلا لِمَنِ ارتَضی : آنها جز برای کسی که خدا رضایت دهد شفاعت نمی کنند - سوره انبیا/28-». 

منبع: حق با کیست؟، جلد دوم، ص9-8



کلمات کلیدی : مناظره بین مذاهب

لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
لباس شخصی
►▌ استان قدس ▌ ◄
جریان شناسی سیاسی
عشق الهی
ستارگان دوکوهه
ساعت یک و نیم آن روز
فانوس به دست.... ازتاریکی ها...رهسپاربه سوی نور
خاطرات دکتر بالتازار
حدیث
منادی معرفت
رویای شبانه
پیامنمای جامع
رویاهای خیس
قاصدک ولایت
طریق یار

دوستدار علمدار
ابـــــــــــرار
کوهستان دیار عالمان
عطر یاس
غزل عشق
حرف های تنهایی
عاشقان ولایت قزوین
حرم الشهدا
شیطان در کمین گاه
کلبه تنهایی
زندگی شیرین
عشق
مصطفی
♥Deltangi
سازمان بسیج اساتید استان تهران
کلبه تنهایی
ماه
شاخابه عشق
بلندآسمان
... یاس ...
عاشق فوتبال20
پا گنده
اندروید-darbani
دشت ناز
راه کمال
معماری
بیارجمند
هیئت
ولایت نامه مادر
همسایه خورشید
داش هادی
ღای دریغاღ
بیا ازدواج کنیم
عدالت جویان نسل بیدار
تکه ابر...
یاور 313
برترین موبایل های دنیا
کوثر ولایت
*دیدبان رایانه ای*
مناجات با عشق
مسعود رضانژاد فهادان
بین الطلوعین ظهور
تندیس اندوه
تَرَنّم عفاف
خونه باغ
تــــــــــــالـــــــشـــــــــــــان
نفس
...دختر روستا...
حرمت عشق
آفتاب
سرباز وفادار امام زمان(عج)
هیئت حضرت زهرا(س)شرفویه

ME&YOU
متفاوت
یه بچه فینگیلی
من وتو
به سوی افق
دوست خوب
جهاد ولایت
ارزانترین فروشگاه اینترنتی
black boy
بغضتو بشکن....
افسانه ی دونگ یی
منتظر
دیگه از ما گذشته
به دنبال مسافر
پری دریایی
شیعــــــــه؟
کلوب آگهی
قیمـــت خودرو
جـــدول فوتبـــــال
شاخص بـــــورس
سکه ، طلا ، ارز
چـــادر خــــاکــــی الزهــــــرا
چه خبرا
والتین والزیتون
حضور
سلام
تنهائی...
ستــایشــ
اسلام و علم_اعجاز قرآن و سنت